Løbetræning for begyndere – Start her, og opnå et fornuftigt vægttab

Kom godt i gang fra start, hvis du vil kaste dig ud i løbetræning som begynder. Vil du smide noget fedt, så er det den bedste form for motion overhovedet.

Løbetræning og i det hele taget motion kan være svært at finde motivation til, men når motivationen og det nødvendige “drive” er til stede, er der guld at hente, så at sige, hvis man vil i gang med at leve sundt eller tabe vægt.

Løbetræning - Begyndere kan også være med

Et sted skal man jo starte. Vi har alle været begyndere på et eller flere områder, men når man er begynder udi løbetræning, er det særdeles vigtigt, at man begynder på den rigtige måde … for ellers kan det ende galt. Da jeg selv startede med at løbe for nogle år tilbage, begik jeg en masse fejl. For at du ikke skal gå igennem det samme - eller i værste tilfælde noget, der er endnu værre - så vil jeg da råde dig til at læse med her.

Og bare rolig … det med vægttab skal jeg nok komme ind på længere nede.

Sådan kommer du i gang med løbetræningen

Det er meget vigtigt, at du ikke sætter dine mål for højt, hvis du er begynder og enten ikke er vant til at dyrke motion eller ikke har gjort det i længere tid. Ved at starte i det små gør du dig selv en kæmpe tjeneste, for lægger du alt for hårdt ud, kan det ende med skader.

Det kræver gode løbesko

Tag et smut forbi den nærmeste sportsbutik, og tag et kig på, hvad de har at byde på af løbesko. Spørg altid ekspedienten, for han/hun kan sige, hvilken type sko, der passer bedst til dine fødder. De har styr på det, fordi de har lært det igennem deres uddannelse. Fornuftigt tøj - andet end fodtøj - ville også være godt, men min erfaring siger, at det ikke er så vigtigt igen. Klæd dig på, så du føler dig godt tilpas, og ellers, så forhør dig hos sportsbutikken.

Udstrækning og opvarmning

Det praktiske er på plads, og nu skal du ud at løbe og forhåbentlig smide nogle kilo, hvis det altså er formålet med træningen. Hvis ikke dit mål er at tabe vægt, så er der andre gode grunde til at begynde med at løbe: Ikke nok med, at motion er sundt … løb er i sig selv virkelig sundt for dig, såfremt du kan undgå skader.

Inden du styrter ud af døren, kan du strække ud i 5 min. Ærlig talt, så møder jeg mange forskellige udtalelser, når det kommer til udstrækning. Om det skal gøres før, efter eller begge dele, kan jeg ikke sige. Du skal i hvert fald strække ud efter, og hvis du også gør det før, så er du efter min mening på den sikre side. Har du selv nogle tanker i forhold til dette, er du velkommen til at lægge en kommentar.

Når du har strukket ud, kan du smutte ud af døren, og så skal der varmes op. Dette kan du gøre ved at gå i et raskt tempo.

Hvor meget og hvordan skal du løbe?

Så kommer vi til sagens kerne. Hvor meget afhænger af, hvor meget du kan klare. Er du i dårlig form, så vil jeg gå så langt at råde dig til ikke at løbe mere end 5-10 min. de første mange gange. Og i forhold til vægttab, så skal du ikke være urolig for, at det ikke er nok. Al motion er godt, og du forbrænder fedt uanset hvad!

Hvordan du skal løbe afhænger også af din kondition. Du kan forsøge dig med intervalløb, hvor du skifter mellem rask gang og jogging. Er du mere hardcore, kan du skifte mellem jogging og sprint.

Det vigtige i forhold til intervalløb er, at du laver glidende overgange. Når du sprinter, må du for alt i verden ikke stoppe brat op for derefter at løbe. Du skal sagtne farten ned stille og roligt. Overholder du dette, mindsker du risikoen for at blive syg. Kroppen kan nemlig ikke tåle den slags stop. Jeg kendte slet ikke til dette fænomen, da jeg kastede mig ud i intervalløb, så jeg lærte det at kende på den hårde måde. Jeg blev møgforkølet. Dog vidste jeg ikke, hvad jeg havde gjort forkert … men det fik jeg så senere hen at vide af en sundhedsekspert.

Slankekur og løbetræning

Har du læst med så langt, vil du måske gerne vide mere om, hvordan du opnår et vægttab ved løb. Det er nemt at svare på, for løbetræning er super-effektivt, hvis du vil tabe dig. Det er virkelig fedtforbrænding, der vil noget. Og derfor er det nu en af de bedste motionsformer, hvis du er ude på at slanke dig.

Og om du kun løber en smule, fx 5 min. om dagen eller hver anden dag, så kommer du til at tabe vægt, såfremt din kostplan også er god. Da jeg selv for nogle år tilbage startede med at løbe, holdte jeg mig til en stram kostplan, og jeg løb altså kun 5 min. den første dag. Derefter løb jeg hver anden dag, og jeg tilføjede et minut for hver gang. Så mandag: 5 min., onsdag: 6 min. osv.

Jeg vil gerne høre fra dig, hvis du har gode råd eller rettelser. Jeg er på ingen måde ekspert inden for området, men jeg har lært en ting eller to, og derfor deler jeg det med dig her på bloggen.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.