Slankekur, der virker! Hurtigt, effektivt vægttab - Sådan taber du en masse kilo!

Har du et ønske om at tabe dig - måske rigtig mange kilo - så prøv denne sunde slankekur, der virkelig virker. Du kan tabe dig hurtigt og sundt. Det kræver en nøje tilpasning af kost, motion samt søvn, men når du først er kommet ind i rytmen, kan du opnå et effektivt vægttab på 9 kg på blot en måned.

Man må antage, at en hver slankekur, der bygger på sund kost og motion, vil skabe et vægttab. Men det, som gør den store forskel er struktureringen af disse to ting - måden, hvorpå du griber det an. I denne artikel vil jeg forklare, hvordan du kan tabe dig virkelig hurtigt på den sundeste måde overhovedet. Det er ikke blot en sund slankekur, der virker ekstremt godt - du får her en samling af de bedste slanketips og råd til at lave en komplet ændring i din livsstil, så dit vægttab bliver varigt. Du kommer til at føle dig sundere end nogensinde.

Du kan selvfølgelig vælge at anvende denne slankekur som en hurtig løsning på dit vægtproblem - men faktum er, at hvis du efterfølgende vender tilbage til den usunde livsstil, du førte, efter du har fulgt denne slankekur, sker der blot det samme: du vil tage på igen. Det gode er, at når du først rigtig er kommet i gang med slankekuren og når du kommer til det punkt, hvor du kan se, at den virkelig virker, vil du være meget motiveret til at blive ved. Du vil med andre ord nå et punkt, hvor du ikke kan se nogen grund til andet end at blive ved med at leve sundt.

Slankekur, der virker - Start med sukkerafvænning og afgiftning

Noget af det sværeste ved en slankekur er ikke at følge den, men at starte den. Denne artikel handler dog ikke om motivation, men du vil blive motiveret, når du er kommet godt i gang og kan se resultater. Når du har taget beslutningen og vil stå fast ved den, er der kun én vej frem.

Hvis du vil starte slankekuren på den bedste måde, er det en god ide at tage det stille og roligt og tage én ting ad gangen. Den første uge kan du kvitte alt, hvad der hedder grillmad, pizza, slik, chips, sodavand, chokolade, alkohol og andet mad, drikkelse samt snacks, som ikke lige falder i kategorien for, hvad der er sundt. Det er en slags afgiftning, du i denne første uge vil gennemgå. Hvis du dropper de søde sager helt, vil du efter nogle dage have mindsket lysten til selvsamme. Hvis du på noget tidspunkt føler trang til søde sager eller andet usundt, kan du kompensere med et koldt glas vand, en gulerod eller en skive agurk. Så længe det er sundt og småt, er det godt. Drik i øvrigt godt med vand hele ugen, og prøv for så vidt muligt at spise regelmæssigt uden at fylde dig for meget.

Husk søvnen - Søvn påvirker din vægt

Det er vigtigt, at du får nok søvn - og helst nattesøvn. Kroppen fungerer ikke optimalt, hvis ikke du får nok søvn, og det vil også påvirke slankekuren. Søvnbehovet er forskelligt fra person til person, og det falder med alderen. Så du skal ikke tænke for meget over, at du sover færre eller flere timer end andre. Det er bare vigtigt, at du føler dig helt udhvilet. Undgå kaffe og mad, lige inden du lægger dig til at sove, og sørg for at få frisk luft inden sengetid (du kan for eksempel gå en tur eller i det mindste lufte ud i soveværelset).

Kost og motion på den rigtige måde giver et hurtigt vægttab

Når den første uge er overstået, vil du føle dig klar til at starte slankekuren for alvor. Her skal du især have stor fokus på at dyrke motion og spise sundt og regelmæssigt, for det er hér, den store gevinst er, og du vil efter få uger allerede se, hvordan kiloene hurtigt ryger af.

Kost - Spis sundt, spis regelmæssigt og undgå at overspise

I forhold til den kost, du skal indtage, er der flere gode råd, du kan følge:

  • Spis sundt og varieret: Du bliver, hvad du spiser, så husk at spise godt med grønsager, kød, fisk, frugt og undgå færdigretter, da de indeholder mange tilsætningsstoffer og som regel også meget fedt og sukker.
  • Spis regelmæssigt: Mange vælger at skippe morgenmaden, og vente til frokost, hvor de i stedet spiser rigtig meget. Det er mentaliteten jeg har ikke har spist hele dagen, så jo må hellere spise et meget stort måltid nu, der er forkert. Så undgå den. Spis 3 hovedmåltider og 2-3 mindre måltider.
  • Spis, indtil du er mæt: Vi kender vist alle situationen, hvor vi lige må have en portion mad mere. Måske har vi fået nok næring, men alligevel skal vi have lidt mere, fordi det enten smager virkelig godt, eller fordi, vi har spist for hurtigt til at have registreret mæthedsfornemmelsen. Det, du kan gøre, er, at spise langsomt, spise små portioner og virkelig tygge maden igennem. Lyt til din krops signaler. Forsøg at fokusere på at registrere, hvornår du egentlig føler dig bare lidt mæt. Derefter kan du vente i nogle minutter, og føler du så, at du ikke er blevet nok ernæret, så kan du spise en lille smule mere. Du tænker måske også, at det er synd at lade mad gå til spilde, og derfor spiser du det alligevel. Sådan må du ikke tænke. Du kan i de fleste tilfælde gemme maden til senere, eller også kan du nøjes med at lave små portioner mad.

Motion - Start med at dyrke lidt motion, og øg niveauet langsomt

Motion er et must, hvis du vil tabe dig på den sunde måde. Løbetræning er virkelig godt, fordi det virkelig sætter gang i fedtforbrændingen - men en hver form for motion er godt. Her tager vi udgangspunkt i løbetræning.

Hvor meget motion kan du klare?

Det første, du skal finde ud af, er hvor meget din kondition og krop kan klare. Det tager noget tid at finde ud af, hvis det er lang tid siden, du har dyrket motion. Du kan forsøge dig med en løbetur på 6 min. Det burde være til at overkomme for en hver - også hvis din kondition er virkelig dårlig. Hvis det er alt for lidt, sætter du det bare op til fx 10 min.

Intervalløb på den overkommelige måde

Intervalløb er, hvor du skiftevis sprinter og jogger. Men du kan gøre det mere overkommeligt ved i stedet for at skiftevis gå hurtigt og jogge. Jeg vil ikke anbefale dig at sprinte, hvis din kondition er dårlig. Hvis vi som udgangspunkt holder os til de 6 minutters løb, så kan du veksle mellem først 1 minuts rask gang og 2 minutters løb i dit eget tempo, indtil du har løbet i 6 minutter i alt. Vigtigt: Når du dyrker en hver form for intervalløb, er det vigtigt, at du laver glidende overgange fra gang til jogging eller fra jogging til sprint. Det må for alt i verden ikke stoppe helt op, for det kan kroppen ikke tåle. Det kan resultere i, at du bliver syg.

Dit træningsprogram kunne se således ud:

  • Rask gang (1 min.)
  • Løb (2 min.)
  • Rask gang (1 min.)
  • Løb (2 min.)
  • Rask gang (1 min.)
  • Løb (2 min.)
  • Rask gang (1 min.)

Altså i alt 4 minutters rask gang og 6 minutters løb. En lille, men overkommelig workout på i alt 10 min.

Øg niveauet hver anden dag

Hver anden dag kan du øge niveauet, eks. lægge 30 sekunder til de antal minutter, du løber. Hvis du starter din træning på en mandag, hvor du løber 2×3 min., kan du om onsdagen løbe 2,5×3 min., om fredagen 3×3 min., osv. På den måde gør du det meget mere overkommeligt. Kiloene vil rasle af på ingen tid, hvis du kombinerer det med førnævnte tips om kostindtagelse.

Husk at varme op og strække ud

Selve opvarmningen består af det første minut, hvor du går hurtigt. Du kan evt. tilføje et ekstra minut, hvis ikke du føler, at det er nok. Det er også godt at strække ud både før og efter løb. Det mindsker risikoen for skader. Du kan evt. også supplere med styrketræning, da det også mindsker risikoen for skader.

Hvor meget kan jeg tabe mig ved at følge denne slankekur?

Du kan sagtens opnå et vægttab på 9 kg den første måned. Vi mennesker er dog meget forskellige, så det kan sagtens være mindre eller måske endda mere. Hvis du bliver ved, kan du tabe dig lige så meget, du vil, og du vil i sidste ende komme ned på din idealvægt.

Har du selv erfaringer med en lignende slankekur, eller andre slankekure, der virker, eller har du blot kommentarer til artiklen, er du meget velkommen til at skrive herunder i kommentarfeltet

6 tanker om "Slankekur, der virker! Hurtigt, effektivt vægttab - Sådan taber du en masse kilo!"

  1. Marathonguiden.dk

    Rigtig godt indlæg, men jeg synes det er synd, at du bruger ordet slankekur. Slankekur forbinder jeg med “dameblade”, og i en vis udstrækning svindel og humbug.
    Som du også skriver, så virker det kun hvis man fortsætter med, at spise rigtig mad og fortsætte med motionen. Slankekure virker ikke og har aldrig gjort det, hvis ikke man fortsætter.

    https://marathonguiden.blogspot.com

  2. Jan, redaktør Forfatter

    Hej

    Tak for din kommentar og de pæne ord :)

    Jeg er enig med dig. Ordet slankekur er efterhånden blevet brugt op, og jeg kommer også til at tænke på lige præcis de ting, du nævner.

  3. Mag

    Hey,

    Ville bare lige sige at guiden ser rigtig god ud, og det er lige sådan en jeg har ledt efter længe. Alle de andre guides mener at man SKAL ud og løbe min. 4-5 kilometer om dagen, og det gør at man hurtigt kører sur i det hele.

    MANGE TAK!

  4. Jan, redaktør Forfatter

    Tak for de pæne ord, Mag :)

    Jep - det gælder om at gøre det overkommeligt, så man ikke går død i det eller i værste fald slet ikke kommer ordentlig i gang, fordi det er alt for hårdt.

    En anden god motivation, jeg lige vil nævne, er, at du tilmelder dig et fitnesscenter, hvor du kan få en dedikeret træner til at hjælpe dig. Et godt sted at starte er, at få lavet en måling, hvor du kan se fedtprocent, din indre alder osv. osv. Så kan din træner lave et program, der er 100 % målrettet. Det er en rigtig god motivation at have sådan nogle målinger, fordi du har noget helt konkret at gå efter. Og så er det godt, hvis din træner også holder dig i ørene, så du reelt opnår de ting, du skal nå.

    Vh. Jan

  5. Julie

    Hej Jan!
    Jeg er selv en pige som har problemer med vægten…. Jeg har prøvet at tabe mig mange gange, men det lykkedes aldrig….
    Hvad gør jeg? Jeg syntes det du har gjort, er rigtig flot og modigt! Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal starte, hvornår jeg skal starte.
    Jeg vil meget gerne tabe mig omkring 15-20 kg, så jeg også kan se godt ud i nogle hotpants eller en bikini. Håber du kan hjælpe lidt.
    Jeg ønsker et vægttab på 15-20 kg inden skolen starter igen efter sommerferien!
    Vh Julie.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.